Inte inloggad (Logga in)

Kategorier

Vanilla 1.1.4 är en produkt från Lussumo. Mer information (på engelska): dokumentation, supportforum.

• CommentAuthorMattias
    • CommentTime3 Jun 2008

Många ser det som självklart att man använder autofokus. Själv tycker jag ofta det är i vägen och stänger av det även på mina AF-objektiv. Min hand klarar fokusering bättre än elektroniken, dessutom tycker jag det är en del i komponerande. Så för mig är det ingen större skillnad mellan objektiv utan AF och dem med, vilket ger mig valet att köpa gamla medn bra objektiv för jättelite pengar.

Jag kan dock förstå det om man fotar sport eller väldigt rörliga motiv som man vill ha skarpa.

Vad tycker du? Kan du klara dig utan autofokus? Hur ofta använder du den? Är det en självklarhet?

• CommentAuthoribs
    • CommentTime19 Jul 2008

Har bara ett objektiv med af och det använder jag aldrig för det är en tråkig zoom. Tycker att det är roligare med fasta och har fått för mig att det är nyttigt eftersom jag håller på att lära mig fotografera.

Emellanåt "fuskar" jag dock och använder focus trapping.. bland annat när jag var och fotade fulla sluskar i glidande raggarbilar. De rörde sig alldeles lagom fort för det.

Annat var det med baseball.. där avfyrade kameran sällan till aldrig eftersom jag inte hann panorera med och fokusera exakt vid rätt tillfälle. Istället ställde jag in fokus där jag trodde saker skulle hända och väntade.

• CommentAuthorMattias
    • CommentTime19 Jul 2008

Jag säljer mina autofokus zoomar på Tradera :)